woensdag 1 september 2010

lang geleden


Pff, eindelijk tijd om nog eens rustig verder te schijven. Sinds we terug zijn van vakantie, is dat nog niet echt gelukt. Dat wil dus zeggen dat er extra veel te vertellen is!

We zijn gaan fietsen in de buurt van Bordeaux, "Entre deux mers", zoals ze dat gebied daar noemen. We zaten eigenlijk tussen de Dordogne en de Garonne, en blijkbaar worden die daar als "zee" beschouwd... Maar schoon was het wél, kijk maar:


 




       


We hebben er ook wat bijgeleerd, namelijk: 
  • We mogen blij zijn dat we als fietser in Antwerpen wonen, en niet in Frankrijk. Een fietspad bestaat daar uit wat groene pictogrammen om de 200 meter en het fiets-verkeerslicht moet zelfs nog uitgevonden worden.
  • Bordeaux valt wat tegen, te groot, te druk, te vuil. Een grote stad wil dus niet zeggen dat er iets te doen is...
  • Als er iets is dat die Fransen goed kunnen, is het wel mooie, vrolijke tuinen aanleggen, dat viel mij vorig jaar in de Elzas ook al op.
  • Rode wijn kan ook heel lekker en gezellig zijn (eigenlijk gezelliger dan witte wijn). En we worden niet noodzakelijk dronken van zo één fles op een avond met z'n tweetjes.
  • Een nieuwe plant voor in mijn planten-verlang-lijstje: de TROMPETBLOEM, echt schoon, en aangezien we een zeer warme tuin hebben, zullen van die zuiderse dingen hier wel werken, denk ik.
  • Als er iemand ooit naar daar vertrekt, moeten we hen laten beloven dat ze naar Rocamadour gaan. We hebben moeten valsspelen (= een auto huren) om er te geraken, maar zo de moeite waard! Ge zou spontaan terug gelovig worden. Of toch een beetje...
  • Twee nieuwe merken-tips, Djeco (voorlopig nog niet echt duidelijk hoe je daar in België moet aangeraken) en La Perlerie, want kijk wat ik bij die laatste heb gekocht:

De oorbellen heb ik zelf samengesteld, en dat ga ik ook nog doen met de oranje druppeltjes.

Toen we thuiskwamen, was onze tuin serieus veranderd:

 

Onze wilde wingerd is behoorlijk gegroeid, en mijn rotstuintje ook.



 

We hebben nu mini-paprika's, we zullen één van de dagen eens moeten uittesten of ze ook eetbaar zijn. En de laatste foto is van een heel leuke plant, met heel mooie blauwe lampionnetjes. We hadden die ooit gekocht, maar het leek alsof hij dood was gegaan. Tot mijn nonkel op het goeie plan kwam om de zaadjes te planten. En het werkt nu al twee jaar! Als er iemand zaadjes wil: laat maar weten! (en heb dan geduld tot de plant weer uitgebloeid is)


En moeten we hieruit nu besluiten dat de zomer voorbij is?

Dit ben ik ook nog begonnen op vakantie:


De rechtse wordt een handtas, de linkse weet ik nog niet. Misschien een naaimachine-hoes?

En ik heb nog (haak)plannen, kijk:


Met deze katoen van de Lidl wil een bedsprei maken, zoiets.
Normaal ben ik niet zo pastellerig, maar na het lezen van wat woontijdschriften, moet ik het toch maar eens proberen. Ik ga kleine granny-squares maken, elke keer geel in het midden, en blauw of groen errond. De groen-grijze katoen was gewoon te mooi om te laten liggen.
En toen verkochten ze ook nog een starters-mozaïek-pakket... Dat kan je toch niet laten liggen!
Dus nu heb ik veel te veel plannen, en veel te weinig tijd.

Nog twee vrolijke/mooie foto's als afsluiter:



3 opmerkingen:

  1. Mooie foto's, ze werken rustgevend. En aaaah, van al die haakwerkjes krijg ik ook zoooo veel goesting om te haken, maar ik moet nog te veel andere dingen naaien...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gebruiken op reis nog altijd ons analoog fototoestel, en ik vind dat de foto's daarvan toch hun eigen charme hebben. Digitaal is gemakkelijker, maar analoog toch specialer. Het leuke is ook dat we nu nog 8 foto's op ons rolletje hebben staan, die dan misschien pas volgend jaar ontwikkeld worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Owh, ook aan de granny's? Ik heb een hexagon sprei voor de helft af - ook een patroon van Lucie van Attic24. En onlangs ben ik begonnen met een sprei van granny stripes, ook gezien bij Lucy. Ik zal er binnenkort eens een berichtje van maken voor op mijn blog.
    Ik heb helemaal geen katoen gezien bij de Lidl. Was misschien een aanbieding alleen in Belgïe - of hij was hier al zo snel uitverkocht dat ik ernaast greep. Veel succes met haken - laat je er wat van zien???
    Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen