woensdag 1 juni 2011

Alles eco?

De nieuwe trend al opgemerkt? Nu ja, 'trend', laten we eerder zeggen een algemene hardnekkige gewoonte.
Tegenwoordig zetten ze voor alles, maar dan ook letterlijk àlles, het woordje "eco".

Het begon met die eco-cheques. Cheques waarmee je plantjes voor de tuin en gigantische tv-toestellen kan kopen, maar waarmee je niet terecht kan in de Kringwinkel. Wat, mijns inziens, toch het meest "eco" is waar de normale mens kan shoppen.

Stap twee: eco-auto's. Tegenwoordig rijden er bijna meer eco-auto's rond dan gewone vervuilende auto's. En dat is goed nieuws, ah ja, want zo'n eco-auto stoot 'maar' 100g CO2 uit per kilometer.
Eerlijk: ik vind dat GIGANTISCH veel: eet vanaf nu maar eens 100g suiker per kilometer dat u aflegt, echt gezond voor uw milieu zal dat wel niet zijn, zeker?

Stap drie: het eco-bedrijventerrein. Dat gaan ze hier in Antwerpen bouwen, rond het nieuw voetbalstadion aan het Zuid. Ik ben benieuwd.

En vandaag in onze brievenbus:


eco-wegwerpborden

Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet zo principieel als het lijkt na dit bericht, ik laat ook wel eens een licht te lang branden, of eet super graag exotische avocado's. 

Maar een beetje kritisch denken, kan geen kwaad, toch? 

2 opmerkingen:

  1. Ik geloof dat ik de eco wegwerpborden het grappigste vind klinken :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eco-wegwerpborden - dat is inderdaad nogal contradictorisch. Anderzijds: liever biologisch afbreekbare dan plastieken wegwerpborden. Als ze dat al zijn tenminste... Want 't is een feit, eco wordt zo graag op vanalles geplakt.

    "eco" op auto's die op diesel rijden, dat vind ik het toppunt. Die stoten misschien wel minder CO2 uit dan dezelfde wagen in benzineversie, maar ten eerste is CO2 niet het enige probleem (ik snap trouwens niet vanwaar die focus, die verenging op "CO2" als hét probleem gekomen is) en ten tweede is diesel zooooo kankerverwekkend dat het schandalig is dat dat dan nog eens als "eco" wordt bestempeld.

    Kritisch denken, tja, liefst wel, maar geweten sussen, dat is gemakkelijker he.

    BeantwoordenVerwijderen