maandag 21 februari 2011

de dunne ik!

Ik heb mij onlangs een heerlijk boekje aangeschaft:

Er staan allemaal kleine, waargebeurde anekdotes in van lezers van het NRC Handelsblad. Ideaal om op het toilet te leggen. 
Heel herkenbaar, vaak toveren ze een glimlach op je gezicht, en even vaak zijn het ontroerende pareltjes.

Voorbeeldje? Oké:

Schappen

In de supermarkt werd ik aangesproken door een piepklein oud vrouwtje. Ze vroeg le vriendelijk of ik misschien een 40-wattgloeilamp voor haar kon pakken, omdat ze er niet bij kon. Ik reikte naar het bovenste schap en gaf haar de lamp. Ze glimlachte en zei: 'Meneer, heeft u misschien nog iets van beneden nodig?' (H.J. De Vries)

En deze vind ik de mooiste, maar ook de ergste.

Redding

Op een koude dag in januari kantelde door de gladheid een veewagen met koeien. Er kwamen zeventien koeien in de sloot terecht. Twee van hen overleefden de vriesdoop niet. De overige koeien waren er heel ernstig aan toe, bang, helemaal onder de modder, en door en door nat. Zo werden ze gered.
Stram en met bange ogen liepen ze gehoorzaam naar een andere veewagen, die hen naar het slachthuis bracht. (Oili Bos)

Die laatste doet me wat denken aan Kalfke Willy... Dan ben je toch weer blij dat je vegetarisch bent!

Ik heb het boekje hier online gekocht, en ik was daar heel tevreden over. Ik wist niet dat het ook te koop was in België, meerbepaald in DeSlegte. Tja.

1 opmerking:

  1. Ha Katrien, ja dat zijn inderdaad mooie verhaaltjes. Ik lees die krant dagelijks en zorg dat ik de 'ik' nooit mis!
    En ja, haha, soms gaat het heel snel in blogland :-) vooral als er leuke give-aways zijn!
    Liefs van Maaike

    BeantwoordenVerwijderen